En karriär är summan av din professionella resa. Många människor ger sig i kast med en karriär eftersom det kan hjälpa dem att nå sina mål, som att skaffa sig mer kunskap och erfarenhet, ta mer ansvar eller tjäna högre löner.
Men att hitta en karriär som passar dig bäst tar tid – och din karriär kommer sannolikt att förändras under hela ditt arbetsliv. Det kan sluta med att du byter roller eller branscher när dina intressen, motivationer och behov förändras.
Den genomsnittliga personen tillbringar ungefär en tredjedel av sitt liv på att arbeta, så det är ingen överraskning att många människor vill hitta en karriär som passar dem. Att välja en karriär innebär först att lära dig så mycket du kan om dig själv, dina mål och det större sammanhanget i arbetet. Använd listan nedan för att hjälpa dig att påbörja processen.
Vad du tycker om att göra och vad du värdesätter kan vara användbara indikatorer på hur du vill spendera din arbetstid. Vi pratar inte om att hitta och följa din passion – det tillvägagångssättet tenderar att vara vilseledande och förvirrande. Men det är vanligt att man vill känna sig energisk och till och med upphetsad över det man gör. Fundera över följande frågor om dina intressen, värderingar och egenskaper och fundera över hur du kan svara på dem:
Intressebaserade frågor:
Vad tycker du om att lära dig om?
Hur gillar du att spendera din tid?
Gillar du manuellt arbete eller mentalt arbete?
Tycker du om att arbeta ute eller inne?
Värdebaserade frågor:
Vad är viktigast i ditt liv?
Vilka är dina prioriteringar i livet?
Var hittar du mening?
Vilken förändring skulle du vilja vara en del av?
Egenskapsbaserade frågor:
vad betyder framgång för dig?
Vad vill du ha mer av?
Vilken av dina styrkor gillar du mest?
Vilken av dina kunskaper är du mest stolt över?
När du har satt ihop en lista om dig, vänd dig till dina motiv för att arbeta. Kanske vill du ha en karriär som ger en högre ingångslön än jämförbara yrken, eller en som lovar mer flexibilitet så att du kan arbeta var som helst. De flesta karriärer innehåller inte allt du vill, så det är viktigt att förstå dina prioriteringar.
Nedan har vi utfört ett exempel på prioritetslista. Fundera över vad du skulle ta med på din lista och hur du skulle organisera dina prioriteringar.
Hur ser ditt mest perfekta liv ut? Gör en lista över dina långsiktiga mål, både personliga och professionella, för att hjälpa dig förstå vad som kan krävas för att nå dem. Till exempel: Vill du ta dig förbi chefsnivån och gå vidare till C-sviten i ett företag? Vill du äga ett hus? Vill du kunna resa – och hur ofta?
Listan du satt ihop kan också hjälpa dig att närma dig ett jobbsökande mer specifikt. Om du till exempel vill arbeta i samma bransch om tio år, undersök vilka branscher som är redo att fortsätta växa under det kommande decenniet och vilka du eventuellt bör undvika på grund av ökande automatisering eller andra faktorer.